Ah Yayın Evleri, Ne Zaman Barışacak Sizlerle Yıldızımız?

 Merhaba arkadaşlar, az önceki 34. Tüyap Kitap Fuarı paylaşımımda paylaşmak istediğim bir şey vardı ama asıl konudan sapacağı için buraya açtım konuyu. Aslında biraz dallanıp budaklanan bir konu oldu umarım okurken sıkılmazsınız.

 Başlıktan da anladığınız gibi isyanlarda bulunacağım. Konumuz neden okunan bazı kitap türleri unutuldu ve belli başlı olanlara geçildi? Örnek olarak Pegasus'u vermek istiyorum. Vikitap'ta yorumlarımı takip edenler bilir benim Pegasus sitemlerimi :D  Neyse gelelim konuya.



 Çarşamba günü uğradığım son yayın eviydi Pegasus. Ve kendileri şunu fark etmemi sağlamıştır: Artık Pegasus Yayınları ayrımcı bir yayın evi olmuş. Evet, yanlış duymadınız ayrımcı! Peki neden ayrımcı?

 Aslında pazartesi günü asıl uğrayacağım yer Pegasus olacaktı çünkü oradan almak istediğim historical romanlar yani tarihi aşk romanı vardı. Özellikle elimde bulunmayan Teresa Medieros kitaplarını almayı çok istemiştim. Bir de ne göreyim 3 stand içinde yalnızca 1 standda vardı bu kitaplar ve bunlar da en son çıkan tarihi aşk romanlarıydı. Önceden çıkardıkları tarihi aşk romanlarından eser yok. Tabi Teresa da ortalıkta yoktu. O kadar küçük bir alana koymuşlar ki kitapları bulabilmek için baya çaba harcamanız gerekiyor. Halbuki geçen seneki fuarda çıkardıkları bütün tarihi aşk romanları her standda vardı. Bulduğumda da kimse o taraflara bakmıyordu. Ayrıca polisiye, korku, gerilim kitapları da bir standa alınmış arkadaşlar.

 Gelelim bunun neresinde ayrımcılık? Pegasus'un 3 standında da en çok yer kaplayan tür neydi bilin bakalım? Doğru bildniz, young adult kitapları! Bizdeki adıyla genç yetişkin. Bundan sonra genç yetişkin diye yazmaya devam edeceğim. Distopya da baya vardı ama onlara distopya demek hakaret olur. Çünkü çıkardıkları aslında yine genç yetişkin tarzında olanlar. Ve hala nerede bu tarz var, ilk atlayan Pegasus olmuş arkadaşlar.


 Ve Kristin Hannah denen başımın belası da her standda vardı.




 Bunu söylediğim için çok üzgünüm, belki çoğunuz bana katılmayacak ama artık Pegasus için hiç olumlu şeyler düşünmüyorum. Pegasus artık seçkin bir yayın evi değil benim gözümde. Eskiden çıkardıkları kitaplarda daha seçici davrandıkları anlaşılıyordu. Her türden kitaba eşit oranda ayrıcalık verilirdi. Şimdi amaçları sadece 12-18 yaş aralığı olmuş. Nerede popüler genç yetişkin varsa onları çıkarmayı hedef haline getirmişler. Biz tarihi aşk romanı okuyucuları veya gerilim okumayı severler anca 4-5 ayda 2 yazar görelim.

 Orada ne güzel Brenda Joyce var, ablam gitmiş 50'den fazla kitap yazmış, sen hala Kristin öncelik de dur! Ne olurdu Gönülçelen'den sonra şu ikisinden biri çıksaydı 1-2 aya.


  Ayrıca en kızdığım şeylerden biri de şu. Diyelim ki Telepati serisinin 2. kitabı yeni çıkacak, duyuru yayınladılar 6 gün sonra çıkacak diye. Bazı okuyucular şunu diyor: 3. kitap ne zaman? Haydaaa daha 2. kitap çıkmamış, hemen 3. kitap soruluyor. Hadi bizim gibi çok uzun süredir bir yazarın kitabını bekliyorsan kabulüm ama biliyorsun ki yayın evin önceliği genç yetişkine veriyor ve o kitap 3-4 ay içinde çıkacak. Umarım anlatabilmişimdir kızgınlığımı.




  Kızgınlığım Pegasus'a diyorum da biraz haksızlık yaptığımı da kabul ediyorum. Çünkü o kişiler şu kitap çıksın diye fazla ısrar ediyorlar. Benim gibiler ne yapıyor? Hiçbir şey!

 Gelelim 2. soruna: Bunun da başlı kahramanı benim için Epsilon'dur. Eskiden ne kadar güzel bir yayın eviydin sen Epsilon. Her ay 10'a yakın kitap çıkarırdın ve çoğu tarihi aşk romanıydı. Ne zaman Haziran 2012 yılına geldik, başladı sorunlar.

 Önce kitap sayısı azaltıldı. 2013'ten itibaren tarihi aşk romanlarının yerini çocuk kitapları aldı. Her ay 7-8 çocuk kitabı. Tarihi aşk romanı yazarlarından Julia Quinn ve Julie Garwood'un yılda 2 kitabı çıkmaya başladı. Diğer yazarlardan yılda veya 2 yılda bir kitap çıkmaya başladı. Ayrıca verilen sorulara cevap almak ne mümkün, değil cevap vermek, seni soru sordun diye engellediler. Ve bu yayın evi dedi ki 2015'e sürprizimiz var dedi. Epsilon'u takip eden çoğu kişi sandı ki "Sanırım eskiye dönecek." Bir de ne görelim. Yayın evi son moda olan Wattpad'i takip etmeye başlamış.





 Epsilon'dan önce yine Wattpad kitabı çıkaran vardı Postiga ve Müptela Yayınları gibi ama onlarla Epsilon arasında şöyle bir fark var. Bu iki yayın evi zaten Wattpad yazarlarını tanıtmak ve okuyucuların bilgisayardan okudukları hikayeleri kitaplaştırıp onların önüne sunmak için kurulmuş.

 Yani Epsilon, Pegasus'tan daha kötü durumda. Pegasus hiç olmazsa amaç değiştirdi. Bunlarınsa artık bir amacı yok! Ki Wattpad okuyucuları da Epsilon'dan memnun değil. Farkında mısınız Epsilon'un anlaştığı çoğu Wattpad yazarlarının kitapları Tüyap'ın başlamasına 1 hafta kala çıktı? Şu an sinirden gülesim geliyor.

 Ve hatırlarsanız temmuz ayında bu yayın evi bir soru köşesi hazırladı. Sorulan soruların da çoğu benzer sorulardı. Ve cevaplar 2-3 hafta içinde geldi. O konuda bile yavaşlar. Cevaplar bile şöyle: Şu yazarın kitabı eylülde çıkacak. Geciktirdikleri kitapları geçtim, geç cevap verdikleri için bile bir özür dilemedi şu yayın evi. Ve hala bazı yazarları bekleyenler var. Örneğin Julia Quinn sözde temmuzda çıkacaktı ama ağustos sonu çıktı. Kinley Macgregor ağustosta, Anne Stuart eylülde çıkacaktı, hani nerede bu yazarlar? Geç çıkardıkları yetmiyor, okuyucuyu aptal yerine koyuyorlar.



 Wattpad konusundaki düşünceme gelince: Ben bu siteyi Jennifer Royce sayesinde duymuştum ve o zamanlar kitabının çıkmasına da daha aylar vardı. Sırf onun için kaydolmuştum ve beni çok şükür asla hayal kırıklığına uğratmadı yazdıklarıyla. Sonra 2-3 kitaplaştırılmış yazar okudum Wattpad'den, onlar beni memnun edemedi. Şimdi Ephesus'tan çıkan birkaç yazarın hikayelerini okuyacağım ki Ephesus'un 1-2 yazar haricinde seçici davrandığına inanıyorum. Onun haricinde başka yayınların Wattpad kitaplarına bakmak istemiyorum. Sebebini az sonra sıralamamda söyleyeceğim.

 Gelelim şimdi sıralamama. Sıralamam en sevmediğim türler diyelim:

 4. Günümüz Aşk: Bu türden de o kadar çok kitap çıkıyor ki yayın evlerinden. Madem yönelmek istiyorsunuz aşk romanlarına biraz da tarihi aşk romanlarına bakınız sevgili yayın evleri.



 3. Distopya: Aslında bu türle fazla bir sorunum yok. Okuduğum 1-2 tanesi benim beğenimi kazanmıştır 1984 romanı gibi. Ama bana bu türde kitap tavsiye etmek istiyorsanız lütfen ağırlığı genç yetişkin türüne kaçan kitap olmasın. Ben kahramanlarımda 25 yaş ve üstü görmek isterim bu türde.



 2. Wattpad: Çoğu kişinin ilk sırasında olan bu tür benim için 2. sırada. Hoşlanmamamın asıl sebebi yayın evlerinin kolay yoldan para kazanmak için bu türe ağırlık vermesidir. Beklenilen onca yazarı bir anda silip atmalarıdır. Yoksa okumasam bile çıkması çok da umurumda değil. O hikayeleri ben sevmesem de seven bir sürü genç var. Varsın saçma olsun, eğer gençlerimiz kitap okuma alışkanlığına bu yoldan başlayacaksa ben destekliyorum o yönden Wattpad'ı. Ben de ağırlık olarak tarihi aşk romanı okuyorum ve çoğunun edebi değeri yok aslında. Ama şimdi yavaştan başka alanlara kaymaya başladım. Sadece istediğim şey Wattpad ile beklenilen yazarların eşit oranda gitmesidir.





 1. Genç Yetişkin: Ah ah! Ne zaman bitecek şu çılgınlık? Bunu 1. sıraya koymamdaki asıl sebep en çok ağırlık verilen tür olmasıdır. Zararlı bir virüs gibi her yerde bu tür var. Distopik kitap mı okuyacaksın, onlarca 15-18 yaş karakter koyalım. Bir de aşk üçgeni koyduk mu tamamdır. Günümüz aşk tarzı mı okuyacaksın hadi genç yetişkine. Doğaüstü varlıkların olduğu kitap mı, ne gerek var bunların gerçekte yaşayacakları maceralara. 16 yaşında karakterler koy yeter ve sadece aşklarına odaklan. Wattpad kitaplarının çoğu zaten genç yetişkin. Yabancı yazarlarda da genç yetişkine yönenilmiş durumda. Sırf bu durum yüzünden acayip soğudum şu tarzdan. Ki okumak istediğim genç yetişkinlerin çoğunu sildim listemden.



 Dileğim bir gün tarihi aşk, korku gibi roman okuyan kişilerin de isteklerinin gerçekleşmesi.





Yorumlar

  1. Tekrar merhaba :p
    Yazını ilgiyle okudum, katıldığım noktalar da var katılmadığım noktalar da.
    Buna benzer bir sohbeti çarşamba günü fuara geldiğimizde bir kahve içmek için soluklandığımızda yapmıştık. Genç yetişkin kitaplarındaki artıştan vs. Ben Wattpad'e de, genç yetişkin kitaplara da hiçbir türe karşı değilim. Sonuçta bunu talep eden, alıcısı olan insanlar olmasa çıkmaz. O sohbette söylediğim bir şeyi burada da tekrar etmek isterim. Bizde 10-17 yaş dönemi için çok büyük kitap eksikliği olduğunu düşünüyorum. Ben o yaşlardayken kendi yaşıma göre kitap bulamadığımı çok iyi hatırlıyorum. Ya çocuk kitaplarına mahkum oluyordunuz, ya da klasiklere. Ben klasiklere o yaşlarda yönelmiştim. Okuma isteğimi belki boyumdan çok büyük kitaplarla bastırmıştım. Bir İpek Ongun vardı genç edebiyatında, bir Gülten Dayıoğlu, belki bir iki isim daha. O yüzden bu türe senelerdir süren bir açlık olduğunu düşünüyorum. Bir şekilde de patladığını. Senin de dediğin gibi insanların okumak istediği buysa varsın okusunlar. Tarihi aşk romanları konusundaki sitemine de katılıyorum. Çoğu yayınevi en çok para getiren türe kayıyor bu da onlar açısından mantıklı olsa da okur olarak bizim acı çektiğimiz bir gerçek. Ephesus Türk yazarlara odaklanıp Bestseller'ları ihmal etti. Pegasus Genç Yetişkin türü bir yayınevi oldu, Epsilon Wattpad yayınevi oldu vs vs. Onlardan beklentisi olan okurlarını tatmin ettikleri sürece (Hani hiç historical çıkarmamış bir yayınevine nerede benim historicalım diyemeyiz ama sürekli historical çıkardıktan sonra bir anda elini eteğini çekenlerden bahsediyorum) ne çıkardıkları benim de umurumda değil. Yine yazdım destanımı ^_^

    YanıtlaSil
  2. O dönemleri çok iyi hatırlıyorum. Kendime göre tür bulamadığım için ilk okul 5'ten sonra lise 2'ye kadar kitap okumayı bırakmıştım. Aslında bu tarzların çıkması iyi bir şey bizden küçükler için. Tek sorun dediğin gibi belli bir tür çıkaran bir yayın evinin asıl amacını unutup daha fazla para kazanmak için bu türe yönelmesi.

    Epsilon en sevdiğim yayın eviydi çünkü historical yazarlarda en iyi seçimleri yapan, aylık 10-15 kitap çıkaran bir yayın eviydi. Üstte de yazdığım gibi artık amaçsız bir yayın evi oldu şimdi.

    Pegasus historical alanında pek bilinmese de bence Epsilon'dan sonra en iyi seçimleri yapan 2. yayın evi. Ama o da aşırı bir oranda genç yetişkine kayınca gözümden düştü fakat onlar da okuyuculardan gelen istekleri göz önünde alıyor mu evet, genç yetişkin serilerini 1 sene içinde çevirip okuyucuya sunuyor mu, kesinlikle. O yüzden yiğidi öldür, hakkını yeme demeliyim yayın evi için. Bunun sebebi de okuyucu aşırı ısrar ediyor çevirin diye. Ben historicalda bir Elizabeth Hoyt için gördüm bu ısrarı, geri kalanlarda yok.

    Ama gidip de Yabancı Yayınları'na niye historical çıkarmıyorsun diye soruyorsam bir sorun var demektir o konuda haklısın :D Hatta Penguen Kitabevi'nin o tutumuna hastayım. Yabancı; genç yetişkin ve yeni yetişkin türleri çıkaran bir yayın evi, Müptela; Wattpad hikayeleri, İthaki biraz daha bilimsel konular ve edebi türler. Aslında bu kitap evi bir de sırf historical çıkaran bir yayın evi yapsa tadından yenmez, ben bu fikri aklımın bir kösesinde tutayım :D

    Ephesus konusunu çok bilemeyeceğim. Türk yazarlara biraz daha düşkün olduğu doğru ama yaptıkları işte de iyi oldukları bir gerçek. Hatta sen bahsetmiştin Ejder serisinin son kitabı ciltli olacak diye ki onlar da öyle yapacaktı ama okuyucuyu dinleyerek fikirden vazgeçmişler neyse ki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ephesus eskiden favori yayınevlerimden biriydi ama 3 sene Maureen Smith beklediysem, 3 senedir Sheryl Woods çıkmıyorsa, birçok seride sıkıntı varsa maalesef o statüde daha fazla kalamıyor. Ejder serisini ciltli çıkaracaklardı ama çok fazla insan ciltli olmaması konusunda ısrar etti. Fikirlerini değiştirdiklerini görüp mutlu oldum aksi takdirde seriye devam etmemeyi bile düşünüyordum. Bir de ciltli kitap konusunu abarttıklarını düşünüyorum. Ki ben ciltli kitap çok severim ama cildin yakıştığı kitap var yakışmadığı kitap var :)

      Sil
  3. Maureen şu anda okuduğum yazar. İlk kitabı beğendim, 2. de gayet güzel gidiyor :) Zamanında ciltli kitapları hakkında konuştuğumuzu hatırlıyorum. Bazı kitaplar gerçekten ciltli olmasa da olur.

    YanıtlaSil
  4. Tarihi aşk romanlarını ben de çok severim. Judith Mcnaught'ın bir kitabı hariç hepsini okudum. Julia Quinn'i geçen sene keşfettim. şimdilik 3 kitabını okudum ama bütün kitaplarını okumaya kararlıyım. Julie Garwood'un elimde 5-6 kitabı var ama henüz hiçbirini okumadım. Okuyabileceğim çok kitap olduğu için isyan etmiyorum. Senin yerinde olsam ben de sinirlenirdim sanırım. Yayınevlerinin okuyucularının isteklerini daha çok dinlemeleri gerektiğini düşünüyorum.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder