38. Tüyap Kitap Fuarı


 Artist Sanat Fuarı'ndan sonra asıl durağım olan Kitap Fuarı'na geçişimi yaptım. Öncekinin sakinliğinden sonra kitap fuarı saniyesinde fazla curcunalı geldi gözüme. 😀 Gerçeği söyleyeyim, sadece iki durumu anlatmaya değer buluyorum.

 İlki bu sene %100 zamla gelen bilet fiyatı. Geçen sene giriş ücreti olarak 5 tl verirken, bu sene 10 tl vermek bir yandan çok acı, bir yandan "hmm, o kadar da fena değilmiş" dedirten cinstendi. Kötü, çünkü fiyatı bu kadar arttırmak bildiğiniz fırsatçılık. "Her şeye zam gelmiş, neden bunu giriş ücretlerine de yansıtmayalım?" diye düşündüklerinden eminim. Zaten yayın evlerinden istenilen indirimleri de bu fırsatçılıktan dolayı göremiyoruz bir türlü. Abartı derecede verilen stant kurma paraları, bizden çıkan paralar, giriş ücreti derken insanlar haklı olarak buraya gitmeye değmez diyorlar. Öğrenci kartım olduğu için ben ücretsiz girmiştim.

 Bencilce olduğunu kabul ediyorum ama ben iyi bir yönünü de gördüm. Giriş ücreti sayesinde bu seneki Tüyap katılım oranı oldukça düşmüş. Düzgün bir fiyat koymazlarsa olacağı bu olur. Tüyap'ın son 2 günü aşırı kalabalık olur, biliyorsunuz. Bu sene o kalabalık bildiğiniz hafta içi kalabalığı görünümündeydi. Sadece test kitaplarının satıldığı bölüm yoğundu, diğer stantlar önceki senelere göre oldukça sakindi. 

 Daha önce de söylediğim gibi çarşamba ve cumartesi gittim. Çarşamba akşam 4 gibi çıkış yapmıştım ve insanları ezmeden rahatça çıkmak çok güzel bir histi. Bir de sanırım Tüyap'ın bulunduğu yere 2. köprü yapmışlar. Görevliler, çıkış için her zaman kullandığımız köprü yerine yeni köprüye yönlendiriyorlardı. İlk köprüyü rahatlatmalarına çok sevindim diyebilirim.



 Şimdi de aldıklarım hakkında bazı şeyler söylemek istiyorum.

 Bir yayın evi hariç indirimler her zamanki Tüyap indirimiydi. Harici tuttuğum yayın evi hakkında şunu söyleyebilirim: En çok satanlarına ve yeni çıkanlarına %40, en çok satanların setlerine %50 indirim yapmışlar. Ayrıca bazı kitapları 15 tl'ye, ciltli olanların bir kısmını da 20 tl'ye satıyorlardı. 

 Son olarak ellerinde kalan yazarlar için güzel setler oluşturmuşlar. Atıyorum, A yazarının 3 kitabını çıkarmışlarsa 30 tl'ye, D yazarının 10 kitabı çıkmışsa 100 tl'ye satıyorlardı. Yani bunların tanesi 10 tl'ye geliyordu. Peki bu yayın evi hangisi diye soracak olursanız, şaşırmaya hazırlanın. Çünkü aradan geçen 1 aya rağmen hala rüya hissi veriyor. İşte o yayın evi:


  Evet, ben de şoklardayım. Kendisini öveceğim günleri göreceğimi söyleseniz inanmazdım fakat bir fangirl gibi bütün iltifatları sıralamak istiyorum. Senelerce sayıp sövdüğüm yayın evi uzun bir aradan sonra makul fiyatlarla okuyucusunun yüzünü güldürdü. İnanın buna ne sebep verdi hiç bilmiyorum. Ya başlarındaki kişi değişti ve fiyatları bir fuarda olması gereken fiyatlara çekti ya da insafa gelmeye karar verdiler. 

 Diğer güzel bir kısım da yıllar sonra Pegasus'un çıkış tarihleri eski olsa da bir fuara tarihi aşk romanlarını getirmesi oldu. Bu bile onlara sempati duymama yetti. Umuyorum ki ellerindeki setleri birçok kişiye satmışlardır, belki beklediğimiz yazarlara devam ederler. Bunu sadece tarihi aşk için söylemiyorum; gerilim, polisiye, genç yetişkin tarzda yazan yazarlarının her birine 2 paragraf önce bahsettiğim setleri hazırlamışlardı.

 Böylece yıllar sonra Pegasus'tan kitaplar almış oldum ve itiraf edeyim, birkaç set daha almak isterdim ama kısmet CNR'a diyorum. Umarım aynısını o fuarda da görürüm.

 Pegasus ile ilgili bahsetmek istediğim bir şey daha var. Bilinen şeylerden biri yayın evleri, kitap basmak için gereken kağıt parasını pahalılıktan dolayı eskisi gibi karşılayamıyorlar. Anlaşılan bu durum Pegasus'u da ciddi anlamda zorlamaya başlamış. Bu seneye kadar Pegasus, Tüyap için 20 küsür kitap çıkarırdı ve reklamlarına açılıştan 2 hafta öncesinden başlardı. Bu sene sadece 3 yeni kitap bastılar ve bunları açılıştan önceki gün duyurdular. Pahalılığına rağmen Pegasus da bu duruma düştüyse yayın evleri açısından ciddi bir kriz olduğunu söylemek yanlış olmaz.



 Gelelim benim için önemli olan diğer yayın evine. İthaki'ye olan ilgim geçen seneden başladı diyebilirim. Bilim kurgu klasikleri serisinden sonra bu sene oldukça güzel kitaplar çıkardılar. Listeme bakınca 30 kadar kitabını alacaklar listeme eklemişim. Ama hiçbirini almadım. Çünkü bir Adanalının dediği gibi "Aldıklarım için pişman değilim ama aklım almadıklarımda" durumunu yaşayacaktım. 😀 Pegasus'un şahane indirimi olmasaydı mutlaka alacaklarımın bir kısmını alırdım. İndirimlerini bilmiyorum ama onlar da bazı yazarları için set yapıp satıyorlardı. Örneğin Asimov'un Vakıf ve Galaktik İmparatorluk Serileri; Neil Gaiman'nın Sandman ve şu ana kadar çıkan kitapları için oluşturdukları setler mevcuttu. Sadece o setlerin fiyatlarını görebildim ama fiyatlarını hatırlamıyorum. Bir de İş Bankası'ndan almak istediklerim mevcuttu ama kendi yayın evlerinden birine gidip alsam fuar indirimiyle aynı fiyata denk geleceği için onu da es geçtim.


 Bunlar da benim fuar ganimetlerim. Susan Wiggs ve Susanne Enoch set indiriminde bulunan yazarlardandı. 30+30=60 tl ödedim. Bir de Hoyt'un son kitabını aldım, ne mutlu ki onu da set indirimine koymuşlardı. Fakat elimde sadece son kitap yoktu, onu da 15 tl'ye aldım. Yani Pegasus'tan 75 tl'lik harcama yaptım.

 Hac ve Dostlarım Aşklarım kitaplarını sahaftan 20 tl'ye aldım. Entipüften Bir Adam'ı cumartesi gidişimde 14.25 tl'ye almıştım. Hazır Everest Yayınları'na gelmişken bir şey daha anlatayım. Araştırmadığım için bilmiyorum ama ne zaman bir fuara gitsem gün fark etmeksizin Işık Öğütçü de fuarda bulunuyor. Babasının kitapları için orada bulunduğunu biliyorum ama bunun haricinde Everest'te çalışıyor mu diye merak ettim. Yanlış anlaşılmasın ilgimi çektiği için paylaşmak istedim sadece.

 Sonuç olarak, iyisiyle kötüsüyle bir fuarı daha geride bıraktım. Umarım CNR da buna yakın güzellikte geçer. 😊

Yorumlar

  1. Ekonomik durum önemli. Zaten alım gücü düşmüşken giriş fiyatını arttırmak bu sene ziyaretçi sayısını olumsuz yönde etkiledi.
    Keyifli okumalar diliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler. Maalesef ki daha fazla haksız kârı bir de buradan sağlayalım demişler.

      Sil
  2. pegasus hep paalı oluyo ne ilginç olmuş ya bu uygulama. iyi etmişiiin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de oldukça şaşkınım, darısı diğer fuarlara inşallah :D

      Sil
  3. Pegasus' un indirimi beni de şaşırttı, güzel olmuş. Alım gücünün geldiği noktanın fuarı olumsuz etkilediği aşikar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne yazık ki öyle. Birçok alanda olduğu gibi fuar da nasibini bu seneden aldı.

      Sil

Yorum Gönder