Historical'e Giriş




 Bazen blogger arkadaşlarım benden veya başkasından güzel historical önerileri istiyorlar. Bir historicalsever olarak artık bu yazıyı yazmamın zamanı geldi de geçiyor. Hem belki yeniden historical kitap çıkışlarını canlandırabilirim. 😃

 Bu biraz uzun bir yazı olacağından bölümlere ayırmaya karar verdim. Bugün "historical nedir, çeşitleri nelerdir" gibi soruları cevaplamaya çalışacağım.

 

 Historical Romance Nedir?

 Historical romance, romantizmin alt türlerinden biridir. Konular geçmiş zamanda geçer, ağırlıklı olarak bir çiftin yaşadığı romantizm üzerinde durur. Ama romantizmin yanı sıra  dostlukları, aile bağları, toplumsal sorunları da ele alır. Bizdeki Türkçe karşılığı Tarihi Aşk olarak geçiyor. 


 

 Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

 Historical romance kavramı düşündüğünüzden daha eskilere dayanmaktadır. Bu durumu ikiye ayırabiliriz. Edebiyat için yazılmış olanlar ve kitle pazar (mass market) için yazılmış olanlar.


  Edebi Yönden Yazılanlar

 Historical romance türünde ilk eserlerini veren ve dünya çapında türü ünlü yapan kişi İngiliz asıllı Walter Scott'tur. 1771-1832 arasında yazdığı Waverley Novels  serisiyle üne kavuşmuştur. Fakat kültürel anlamda İskoç asıllı Jane Porter, Walter Scott'tan daha başarılı eserler ortaya koymuştur. The Scottish Chiefs buna örnek verilebilir. 



Walter Scott

 Fransızların da bu türde verdiği birçok güzel örnek mevcuttur: 

 Balzac/Les Chouans (1829) ,
 Victor Hugo/Notre-Dame'ın Kamburu (1831), 
 Alexander Dumas/Üç Silahşörler (1844).

 Amerika'da ise James Fenimore Cooper öne çıkan isimdir. Leatherstocking Tales isimli 5 kitaplık bir seri yayınlamıştır.

 Kitle Pazar Yönünden Yazılanlar

 Tahmin edeceğiniz üzere işin ticari yönü biraz daha ön plandadır. Bu da kendi içinde 2'ye ayrılır: 1921-1972 Dönemi ve 1972'den itibaren.


  1921-1972 Arası

 Georgette Heyer'in, The Black Moth (1921) adlı romanıyla kitle pazarına giriş yapılmıştır.



 Fransa'da Anne Goldon, Angelique serisiyle 50'ler sonu 80'ler ortası arasına damga vurmuştur. Ayrıca 60'larda 5 tane film serisi çekilmiştir. 2013'te de bir filmi çıkmıştır.


 

 1972 ve Sonrası

 Bu bölüme modern kitle pazarı deniliyor. Bu bölüm şimdiki okuduğumuz historicalleri kapsamaktadır.

 Bu türün ilk kitap çıkaranı Kathleen E Woodiwiss'tir. Avon Yayıncılık, 1972 yılında yazarın The Flame and The Flower, bizdeki adıyla İhtiras Çiçeği, kitabını yayınlamıştır. Ayrıca romantik bir kitapta ilk kez kahramanlarımız arasında geçen cinsel sahneler ele alınmıştır. Kitap 2.35 milyon kopya satmıştır. 



 Bu başarı sonucunda Avon, 1974'te Woodiwiss'in 2. romanı olan The Wolf and The Dove, bizdeki adıyla Kurt ve Kumru, ile Rosemary Rogers'ın 2 kitabını piyasaya sürmüştür. Rogers'ın eserlerinden biri olan Dark Fires 2 milyon kopya satmıştır.



 İki yazarın başarısı türde yeni bir stil oluşturmuştur. Kısaca çaresiz kalmış bir kadın ile onu kurtaran bir erkeğin arasındaki ilişkiyi ele alıyor diyebiliriz. Yani kadın kahraman her zaman erkek kahramanın yardımına muhtaçtır. Bu da bodice ripper kavramını ortaya çıkarmıştır.

 Bodice ripper: Sanırım bunun 2 anlamı var. 

 1. Romantik bir kitapta kadın kahramanın erkek kahraman tarafından baştan çıkarılması. Aralarında tensel olayların yaşanması.

 2. Romantik bir kitapta kadın kahramanın erkek kahramana boşuna direnmesi. Erkek kahraman, kadın kahramanı boyundurluğu altına almak için gerekirse kahramana tecavüz eder. Kadın başta dirense de sonra durumu kabullenir. (Ki 2. kavram hiç sevmediğim ve midemi bulandıran bir şey. Kitap o türe kayıyorsa asla evimde bulundurmam.)



 İlerleyen zamanlarda feminizmin etkisiyle kadın kahramanlarda olumlu gelişmeler söz konusudur. Daha güçlü, kendi ayakları üzerinde durabilen, sorunların çözümü için erkeğe bağımlı olmayan karakterler görülmeye başlanmıştır. 

 90'lı yıllarda historical'de mizahi unsurlar görünmeye başlamıştır. Mizahı ilk kullanan kişi Julie Garwood'dur.



  Historical Romance Türleri



 Wikipedi'ye baktığımda oldukça karmaşık olduğunu gördüm. Bu yüzden Goodreads'a göre çeşitlendireceğim.

 Medieval (Orta Çağ): Milattan sonra 450-1485 yılları arasında geçer. Genel olarak İskoçlar ve Vikingler olarak 2'ye ayırabiliriz.

 İskoçlar hakkında yazanlar: Julie Garwood, Monica McCarty, Kinley Macgregor, Maya Banks.

 Vikingler hakkında yazanlar: Johanna Lindsey, Sandra Hill.

 Georgian England: 1714-1811 arasında geçer.

 Yazarları: Elizabeth Hoyt, Eloisa James, Georgette Heyer. 

 Regency England: 1811-1820 yılları arasında geçer.

 Yazarları: Julia Quinn, Sarah Maclean, Tessa Dare,Lisa Kleypas.

 Victorian England: 1832-1901 yılları arasında geçer.

 Yazarları: Courtney Milan, Lorraine Heath, Jennifer Ashley, Lisa Kleypas, Kerrigan Byrne.

 Western: Kovboy, Kızılderili ağırlıklı kitaplardan oluşur.

 Yazarları: Lorraine Heath, Pamela Clare. 


 Geçmişle Alakalı Her Kitap Historical'e Girer mi?

 Kişisel görüşüm hayır. Bu tarz kitaplara daha çok Historical Fiction yani Tarihi Kurgu deniliyor. Tarihi kurguda romantizm olsa da o dönemin şartları tarihi aşk romanlarına göre daha çok ağırlıktadır. En güzel örneği İkinci Dünya Savaşı üzerinden verebilirim. O dönemin kitaplarını okuduğunuzda genelde kahramanların yaşadığı zorlukları okursunuz. Aşk biraz daha geri plandadır. Bunun harici Tudor Dönemi'ni de tarihi kurgudan sayabiliriz.

 

 Önerdiğin Yazarları Bize Söyler misin?

 Tabi ki ama yazı yeterince uzun olduğu için onu sonraki yazımda inceleriz. 😉



 Mümkün olduğunca kısa ve öz tutarak size historical romance tarihini anlatmaya çalıştım. Benim için araştırması oldukça zevkliydi. Sayesinde bazı edebi eserleri de bu türe katabileceğimi öğrendim. Umarım siz de okurken zevk alırsınız. 😇

Yorumlar

  1. Harika bilgiler derlemişsin, emeğine sağlık Belle'ciğim, erkek kahramanın kadın kahramanı yola getirmek için tecavüz filan edişi hakikaten hiç doğru değil, beyaz dizilerde de tarihi roman olmadığı halde yaparlardı gençkızken birkaç tane okumuştum oradan hatırlıyorum, Notre Dames'ın Kamburu çok güzeldi, unutamadığım bir romandır, filmini de izlemiştim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elimden bir şeyler geldi işte :) Tecavüz zaten gerçekte iğrenç bir şey, kitaplara sonradan masum gösterecek şekilde nasıl yazıyorlar hala anlamıyorum. Umarım Victor Hugo okuyacak zamanı bulabilirim. Şimdilik tam olarak Bir İdam Mahkumunun Son Günü'nü okumuştum.

      Sil
  2. Ne kadar bilgilendirici olmuş. Bu kadar geniş olduğunu bilmiyordum. Sanırım biraz bilinç altına işlemiş erkek egemenliği. İnsanların hoşuna gidiyor. Bu yüzden de piyasaya o türe yakın şeyler konunca tepki görse yine de kazanç getiriyor. Umarım bundan sonra bir tane bile öyle eser olmaz. Çünkü ne kadar empati yapsalarda o kadınların acısını anlatamazlar. Üzücü olan şu ki çoğu amatör yazarda az çok bu tür bir aşk hikayesine yer veriyor yazılarında. Hatta bazı gençler özellikle bu tür erkeklere özeniyor. Umarım zamanla bu tür olumsuzluklar tamamen yok olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de tahmin ettiğimden daha geniş kapsamlı çıktı. Wikipedi sağ olsun :D

      Dediklerine harfiyen katılıyorum. Umarım bundan sonra erkek egemenliği adı altında kadına işkence eden kitaplar görmeyiz. Hele ağırlıklı olarak romantizm yazan Türk yazarların veya gençlerin bunlara yer vermeye devam etmesi hiç hoşuma gitmiyor. Bu kitaplar oluşmaya devam ettikçe gençlerin özenmesi de çok doğal.

      Sil
  3. Ne güzel bilgiler içeren bir yazı olmuş.
    Blogunu takibe aldım.Banada beklerim.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, çok teşekkürler 😍 Tabiki de gelirim, sevgiler 😊

      Sil
  4. Bodice Ripper kavramını ilk kez duydum. İlk tanımdan sonraki tanım gerçekten de mide bulandırıcı.
    Çok bilgilendirici bir yazı kaleme almışsın. Okuduğum kitapların türlerini, tarihsel ve kurgusal özelliklerini irdelemeyi ben de çok seviyorum. Örneğin modernizeleştirilmiş edebiyatın sonucu ortaya çıkmış ve içerisinde kadının erkeğe muhtaç olduğu bir olgu bulunduran bir kitabı ancak seninki gibi bir yazıya denk gelerek ve bunun bilincinde en doğru şekilde yorumlayabiliriz diye düşünüyorum.
    Tür ile ilgili tavsiyelerini de merak ettim :)
    Emeğine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler 😍 Bodice ripperın 2. tanımına hiç gelemiyorum, oldukça tiksindirici 😑 Tarihi kurguda bazen gerekli olduğu için göz ardı ediyorum fakat malesef bodice ripper olmasa da kadının erkeğe muhtaç olduğu kitaplar hala mevcut. Bir de erkeklerin kıskançlık adı altında zorbalıklarına katlanamıyorum. 😒 Tavsiyeler kısa bir süre içinde gelecek 😊

      Sil
  5. heeeey saol yaaaa süper süper olmuş bu. bunu koycam bir ara blogumaaa :) bi de garwood okuycam tamam. bu tür pek bilmiyom. öğrenirim. tarih sevmem ama romance olunca severim tabikideee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürker 😍 Garwood iyidir ama peş peşe okunmaması lazım. Bir yerden sonra karakterler benzer özellikler gösterdiği için sıkabiliyor ☺

      Sil
  6. En heyecanlı yerinde bırakmışsın :-) Önerilerini merakla bekliyoruz :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En heyecanlı yer kendi başına bile çok uzun 😀 Yazıyı neredeyse bitirdim Yakın zamanda yayınlarım 😊

      Sil
  7. Seni anlıyorum. Ben de psiklojik gerilim kitaplarına bir türlü ısınamadım. Maalesef Agatha Christie hariç polisiye ile aram olmadı 😓

    YanıtlaSil
  8. Merakla beklediğim yazı gelmiş hem de ne gelme😻 Ellerine sağlık Belle bayağı detaylı olmuş, keyifle okudum :))
    Bodice Ripperdan hiç hoşlanmadım, bunu içeren kitapları bir de zevkle okuyanlar var anlam veremiyorum. Tarihi aşkta kadınların erkeklere oranla güçsüz olduklarını fark etmiştim ben de okuduğum 3 tarihi aşk romanından sonra:(( Erkekler gezsin tozsun kadınlar sezonların peşinde koca bulma ümidiyle çırpınıp çabalasın. Okudukça sinirleniyorum :D
    Bir sonraki öneri yazısı için heyecanlıyım, okunacaklara kim bilir kaç kitap eklenecek sayende :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yazıyı yazarken özellikle sen aklımdan geçtin. Yararlı olmasına sevindim :) Maalesef bodice ripper'ı güzel göstermeye çalışan yazarlar mevcut. Hele bir yazar var ki bulsam boğarım kendisini :D Onu da sonraki yazılarımda kim olduğunu söylerim :)

      Şimdiden diğer yazılar da hazır. Yakın zamanda gelecekler :)

      Sil
  9. Yazarları türlere göre ayırımı çok faydalı oldu hepsini not aldım hangi yazar hangi dönemin hangi dönem okumak istiyorum hangi yazarı okumalıyım konusunda bakmak için elimin altında bulunması iyi olucak teşekkürler böyle bir yazı için eline sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim ☺Goodreads'ın o konuda baya yardımı oldu benim için. 😁

      Sil
  10. En güzel aşk kitapları arayanlar için en güzel aşk romanları şeklinde bir liste hazırladım ve paylaştım. Tıklayın ve inceleyin >>> en güzel sürükleyici aşk kitapları

    YanıtlaSil
  11. Ben de birkaç kitap aldım bakalım :D Benim sevdiğim tür daha çok eski tarihte geçen kitaplar değil de kendi dünyası olan kitaplar Brendon Sanderson kitapları gibi. :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Brandon Sanderson'un şimdilik Lejyon serisini okuyabildim ve çok sevmiştim. Şimdilerde Alcatraz serisine başlamak istiyorum :)

      Sil
  12. Yazınız harika olmuş.😍Tam bir historical romans aşığıyım. Judith’ler, Julie’ler, Julia’lar, Elizabeth’ler ve daha niceleri.😂 Okumadığım kalmadı diyebilirim. Ama artık eskisi kadar çok çıkmıyor maalesef bu türler. Ayağımı yerden kesecek güzellikte, yeni çıkan yazarların kitaplarından tavsiye edeceğiniz var mı? Eski dönem romanı olmasına gerek yok. Masum, naif bir aşk olsun içinde yeterli. Ama yeni yetme wattpad yazarları çok tercihim değil.😂Sevenleri vardır ona sözüm yok, ben de oradan birkaç yazarı seviyorum ama bu ara her eline kağıt kalem alan kitap çıkarttığı için ister istemez önyargılı yaklaşıyorum. Yine de güzelse her önerinize açığım.🥰

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Sözlerinizle beni çok mutlu ettiniz. :) Maalesef bir yayın evi hariç bu türü çıkaranların hepsi bu güzel türü tamamen unuttu. Yenilerden anca Nemesis'ten çıkan Sarah Maclean ve Monica McCarty'nin kitapları mevcut. Ben bu iki yazara ısınamasam da sevenleri çok. Büyük ihtimal bu yazarları okumuşsunuzdur ve nasıl olduklarını bilirsiniz.

      En son Susanne Enoch'un yıllar önce çıkmış serisini okumuştum, yoklukta gideri var. İsterseniz Kitapyurdu ve N11 sitelerinden sipariş verebilirsiniz. Toplam 30 tl'ye denk geliyordu en son.

      İngilizce'nizin yeterli olduğunu düşünüyorsanız ancak o şekil historical okuyabilirsiniz. Ben Lorraine Heath, Tessa Dare gibi ünlü historicalcilerin yazarların bazı kitaplarını o şekil okudum ve türe haklarını güzel vermişlerdi.

      Tarihi aşkın hastası olsam da iş günümüze gelince pek okumadığım söylenebilir :D

      Sil
  13. Çok ilgimi çeken bir kitap türü değil, daha önce okuduğum aşk romanları oldu ancak keyif aldığımı ve bende vazgeçilmez bir his bıraktığını söyleyemem. En azından bu yöndeki deneyimlerim öyleydi, (ki önümde okuyacağım güncel romantik türde iki kitap daha var) o yüzden kitapları yayınladığınız paylaşımlar altında yorum yapmak bana etik gelmedi, konu ile ilgili iyice bilgi sahibi olmak ve öyle yorum yapmak istedim. Geçmiş zaman yazarlarından da okuduğum aşk romanları olmuştu. Ancak hiçbiri aşk cihetinden bende bir iz bırakmadı, kitaptaki farklı hususlara odaklanmıştım. O yüzden pek tercih sebebim olmuyorlar. Yapmış olduğunuz bu paylaşım ve sonrasındaki paylaşımları ise ilgili kişiler için oldukça faydalı ve etkili olarak gördüm. Kaleminize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dürüst olmak gerekirse romantik anlamda sadece bu türde ve araya serpiştirilmişse klasik eserlerde okumalar gerçekleştiriyorum. Romantik film izlemeye bile dayanamayan ben bu türe nasıl düştüm hala şaşırırım😅 Sanırım eskiye dair bir çeşit özlem duyduğum için historical okumak bana iyi geliyor.

      Romantik türde okumayanlar "Nasılsa sadece bakışmalar ve abartı romantizmden ibaret" diyerek biz okuyanları ne yazık ki küçümsüyorlar. Ben historical sayesinde insanlara karşı empati yapmayı öğrendim. Belli ki romantik türde okumasanız da sizin de empati yönünüz çok güçlü. Keşke herkes sizin gibi olsa. Örneğin fantastik ağırlıklı genç yetişkin kitapları benim zevkime uymuyor ama okumayı sevenler için de "Cahil, edebiyattan ne anlar" demek çok yanlış. Kişi kendine uygun kitabı bulduktan sonra elbette farklı türlere de geçecektir bir gün. Historical sevdikten sonra klasiklere başlamışken bir bakmışım hayal gücümü canlandıran bilim kurguya aşık olmuşum.

      Ön yargılı olmadan güzel fikirlerinizi belirttiğiniz için teşekkür ederim. Umarım bir gün sizin gibi anlayışlı okuyucular çoğalacaktır.😊

      Sil

Yorum Gönder